torsdag 14 februari 2008

Bra utredning av Erland Ringborg

Regeringens utredare Erland Ringborg har i en utredning påvisat att man bör avskaffa kårobligatoriet. Istället bör staten skjuta till 310kr per heltidsstudent till studenkårerna. Totala kostnadsökningen för staten beräknas då till minst 125 Mkr som i sin tur ska finansieras av nedskärning med 1100 högskoleplatser. Helt rätt av många anledningar. Dels har jag som moderat väldigt svårt med obligatorium rent generellt. Ingen ska bestämma åt mig om vilka föreningar jag ska vara med i, det gäller kårer såväl som kyrkan. Vill man vara med, så är man det (och det rekommenderas), men valfriheten måste finnas där. Likväl som den finns när det gäller kyrkan. Om jag saknar varje form av tro och tar avstånd från allt kyrkligt, så skall jag väl icke pådyvlas medlemskap i en sådan organisation. Självklart att det är på detta viset, så varför inte gäller kårobligatoriet, Sveriges mest korkade lag.

Samma resonemang kan också hänföras till fackföreningarna. Om jag inte vill vara medlem, så ska jag slippa det, och därmed undantas från kollektivavtal. Facken får väl föralldel vara kvar, men man ska inte tvingas in i avtal man inte vill ha. Likaså ska inte facken ha rätt att ta ut stridsåtgärder mot ett företag där de saknar medlemmar. Här går jag emot min egen partiledning, men jag kan för allt i världen inte tycka det är rätt. Det är oproportioneligt styrkeförhållande det mest drabbar småföretagare som jagas i tid och otid som det är...

Till sist några påpekande;
1. Ja, jag är fortfarande med i kyrkan, trots min ateistiska läggning.
2. Jag vet vad jag pratar om när det gäller kårobligaroriet, har en ganska lång akademisk karriär bakom mig, trots mina unga år.
3. På allmän begäran ska jag nu offentligt säga ordet "såsse!" Glad nu, Ulrika?

Inga kommentarer: