torsdag 21 februari 2008

Suck, alltid detta Kalmarhem...

Konspirationsteorierna står som spön i backen i kommentatorsinläggen på Barometern.se. Finns det ett kotteri av infödda som roffar åt sig,håller varandra om ryggen m.m.? Låter detta vara osagt, jag är inte Kalmarit och känner egentligen ganska få av dessa, så jag har ingen uppfattning där. Däremot har jag en hel del uppfattningar om Kalmarhem. Att det är ett tämligen misskött bolag kan inte ha undgått någon. Gamla surdegar från tiden då det låg under kommunal förvaltning, till ombildning till stiftelse och nu som aktiebolag finns kvar. Men hur i hela friden kan man bokföra 35 miljoner i renoveringar som investering utan att en enda person, styrelse, vd och revisorer (både kommunens och externa) reagerar. Detta är för mig en fullständig gåta! Hur är det möjligt? Uppenbarligen fullt möjligt... Men hade min nära familjemedlem som är koncern-vd för Boliden gjort samma sak kan jag garantera att han inte fått en Audi Quattro, möjligtvis Christer van der Kwast...

Oppositionsrådet Göran Häggfors (m) uttalade sig dock positivt till försäljning av visst fastighetsbestånd för att klara ut dessa 35Mkr i felaktig bokföring. Min uppfattning är att Kalmarhem skulle ha mått bra av viss försäljning, även utan denna skandal. Det behövs viss omsättning av fastigheter för att ett bostadsföretag ska må bra, pengar behöver frigöras och pengarbehöver investeras. Så är det. Då är det sjävklart att försäljning bör ske av fastigheter vars marknadsvärde överstiger det bokförda värdet. En försäljning av Kalmarhems bestånd ute på Varvsholmen kan vara en idé. Ser ingen poäng i varför Kalmarhem ska ha fastigheter där. Vattentornet bör göras om till bostadsrättsförening. Underhållet där är såpass dåligt att det knappt är lönt att sälja det. De boende ser också ett värde i BR-formen, åtminstone de jag har pratat med. Likaså Kalmarhems fastigheter på Ängö bör göras om till BR, såsom hyresgästerna där önskar (18 av 21). Tycker det är skamligt av Kalmarhem att vägra lyssna på de boendes önskemål. Det är dock mycket som är skamligt inom Kalmarhem...

Inga kommentarer: