tisdag 22 januari 2008

Om etableringar

Är det egentligen kommunens sak att bedöma en etablerings affärsidé? Anser själv att kommunen inte ska lägga sig i näringslivets egna angelägenheter. Det är väl upp till ägarna och investerarna att bedöma om en affärsidé har bärkraft eller inte. Kommunens uppgift bör väl vara att kratta lite manégen, som Johan Persson (s) uttryckte det och kränga marken till dyrast möjliga pris. Vad sen den nyblivne markägaren gör på sin nyinköpta mark är väl helt och hållet upp till näringsidkaren? Är detta inte vad äganderätten handlar om? Och där är vi för en gångs skull överens. I viktiga frågor som t. ex. fotbollslag är vi inte det. Jag är Hammarbyare i själ och hjärta (är t.o.m. infödd bajare) medan Persson håller på Kalmar FF. Vad jag tycker om Kalmars röda bröder är väl bäst att inte uttrycka offentligt... Dock kan jag till och med tänka mig att sälja lite mark för en arena till Kalmar FF, så länge den blir mindre än Stockholm stads planer för ett nytt Söderstadion (ca 30 000 åskådare). Men nej Rydström, det pågår ingen stockholmsk konspiration mot arenabyggandet. Det handlar nog mest om vanligt hederligt hästhandlande, något som ni smålänningar sägs vara bra på.

Jag och Johan Persson verkar för övrigt inte heller vara överens om kommunala hyresgarantier och riktade statsbidrag. Hela sosseriets genomgående tema för höstens debatt har präglats av ilska gentemot regeringen "indragning" av statsbidrag. Men här finns det statsbidrag att hämta som kan hjälpa unga att komma ut på bostadsmarknaden, men då vill sosseriet helt plötsligt inte ge kanslichefen i uppdrag att söka. Ytterst märkligt och på gränsen till arrogant av partiet som även sägs värna om ungdomarna (enligt pamfletterna). Får se vad herr Persson junior säger på måndagens interpellationsdebatt. För att citera Lord Edmund Black Adder "can I say I'm not optimistic" samt "... with a due sense of anxiety and dread"...

En del av mitt jobb går ut på att ha lite koll på vad andra partier har att säga om vissa frågor, och efter en del googlande hamnade jag på Thoralf Alfsson, (sd) blogg. Kommer knappt ihåg varför jag hamnade där, förmodligen utgöt han sin ilska över något vi gjort eller inte gjort, men så var det i alla fall. Vill ni ägna er åt lite lyteskomik bör ni besöka denna blogg. Om det inte vore för det tragiska faktum att karln faktiskt menar allvar, så skulle man kunna tro att det var ironisk humor à la Kapten Stofil. Maken till nationalromantiskt dravel får man leta efter. För er som är lite historiskt bevandrade så kan jag nämna att inte ens Götiska Förbundet i sina mest mjödindränkta stunder hade kunnat koka ihop något så historiskt missvisande som detta, och herrarna (tro inte att några damer ägnade sig åt såna här spekulationer) inom Götiska besatt en betydligt högre bildning än Alfsson. Innan någon viktigpetter kommer med läsarkommentarer, så ja, jag vet om att min familj var involverad på något sätt, då Esaias Tegnér (a.k.a. Bodwar Bjarke"!)var privatlärare i familjen Strübing-Gjörloff i Stockholm under tiden för inrättandet av förbundet (tillsammmans med Erik Gustaf Geijer a.k.a. "Einar"). Men herregud, det var över 150 år sen, någonstans borde folkbildning har kommit, och en dag kommer den säkert också till Sd:s främste företrädare i Kalmar kommun. Idag lever Götiska Förbundet vidare som ett ordenssällskap som värnar svenska traditioner och tar skarpt avstånd från främlingsfientlighet, rasism och diskriminering. Vad säger du Thoralf, hur vore det? Då kanske du inser att det inte bara är blattar i Ronna som kastar sten mot bussen utan även svennar i Ösmo som gör samma sak mot pendeltågen. Släpp nationalromantiken och inse att vi lever i en globaliserad värld! Och jisses att det kommer att ramla in hotbrev från SD:s fanclub på Flashback nu...

Min gode vän (han är invandrare, Thoralf... usch...) ringde idag och meddelade sista skvallret från den franska landslagstruppen. Ingen Chabal!!! Varför ska jag orka med att titta på Six Nations när inte den felande länken mellan Neanderthalare och Cro-Magnon finns med? Ingen Nyanga eller Betsen (båda franska immigranter och har väl lyckats bra...). Ingen Mignoni (av italiensk härkomst) heller och Michalak (polsk släkt) har sjappat ner till Natal Sharks och blivit invandrare i Sydafrika. Även franske presidenten Nicholas Zarkozy har importerat blivande fru (det svenska kungahuset som SD vurmar för är för övrigt importerat från Frankrike) från Italien. Som sagt, en globaliserad värld...

35 kommentarer:

Anonym sa...

"Min gode vän (han är invandrare, Thoralf... usch...)"

Det här är Samuel Älgemalm, som Thoralf skrivit artikeln med:

http://www.expressen.se/1.397948

Sicket självmål, Per...

Per Gjörloff sa...

Grue, jag är rugbyspelare... Det går inte att göra självmål i rugby. Din analogi om fjollboll gick därmed helt förbi... :-)

Anonym sa...

Som f d moderat, och med ditt be-
teende, kommer du aldrig att ha
några vänner...

BefriaMedia sa...

Per, Grue's notering visar en solklar miss av dej, hempoang till Toralf. Erkann nu?

Ska du papeka att du inte ar en miss men en mister nu? Skarp dej.

Den enda intressanta kalmar politiker ar Toralf. Ditt babbel om rasism ar skitprat, rena sandlade nivan. Forsok ta en debatt istallet, det gor "riktiga" politiker. Tex, varfor tycker du det ar bra att bekosta runt 1 miljon per asylsokande?

Eller nr. 2 hur manga industriarbetares skatteunderlag kravs for att finansiera den miljonen? Ditt svar kanske publiceras, tank efter forst svara sen, det glomde du nar du svarade ovanstaende kommentar.

Per Gjörloff sa...

Hej Tore,
Jag tackar för ditt råd om min sociala framtid, men jag tror nog att min vänkrets kommer att fortsätta umgås med mig även efter detta. Ha en bra dag. / Perre

Anonym sa...

Istället för att pladdra på, så kanske du kunde kommenterat vad Thoralf och Samuel faktiskt skrev i insändaren?...

Anonym sa...

Gud vilken pajas du är Per!

Anonym sa...

Gud vilken pajas du är Per!

Anonym sa...

Gud vilken pajas du är Per!

Anonym sa...

Gud vilken pajas du är Per!

Per Gjörloff sa...

Varför säga sin mening en gång när man kan säga den fyra gånger i följd... Anonym: Det räcker att trycka EN gång på knappen. Jag lovar, det fungerar... :-)

Anonym sa...

Per:
Jag läser med intresse många olika politiska bloggar på nätet, varav Thoralfs är en av dem. Det som utmärker en seriös blogg är att de diskuterar sakfrågor och argumentar. Du försöker mest förlöjliga och håna. Försök hålla dig för god för detta och förklara istället vad du menar med "Nationalromantiskt dravel etc. "? Att kritisera nivån på Sveriges asylmottagande kan väl knappast vara speciellt upprörande. Våra grannländer bedriver en helt annan politik på detta område - varför skulle vi också kunna lägga oss på deras nivå?

mvh Gösta

Per Gjörloff sa...

Hej Gösta,
Tack för en seriös kommentar och som också kräver ett seriöst svar. Jag kan hålla med om att jag kanske gick till lite excesser i mitt inlägg. Det kommer jag nog att be Thoralf om ursäkt för endera dagen. Vi känner varandra lite löst, så det ordnar sig nog. Asylfrågan i sig är en komplex fråga, men jag ska bena ut mina ståndpunkter där. Det första man ska poängtera är alla människors lika värde. Detta är en grundläggande liberal tanke som jag inte viker en tum från. Att som Thoralf och Sd svartmåla människor pga en religion är därför lite svårsmält. Generaliseringen är helt enkelt lite för enkel. Vi har våldsamma kristna på nordirland, både katoliker och protestanter och båda befolkningsgrupperna finns i Sverige (känner både protestantiska och katolska irländare i Sverige), utan att det kategoriseras som en kulturell identitet. Att det är en fråga om islam är också ganska magert, det finns samma stöd för våldshandlingar i bibeln, något som genom historien åberopats vid flertalet tillfällen och så görs även idag. Det är tolkningarna som görs av prästerskap som ibland är lite egendomliga... men så blir det när en människa säger sig besitta den enda sanna vägen till frälsning, oavsett om guden heter Gud, Jahve eller Allah (f.ö. samma gudom). Sorry, lång utläggning. Vi har dessutom mycket att tacka framförallt de persiska och arabiska kulturen för i vår västerländska vetenskapsfilosofi, framförallt inom fysik, matematik, medicin och astronomi. Att en civilisation går snett har att göra med fel människor i fel maktposition. Historien är full av dessa exempel. Khomeinis maktövertagande i Iran är ett sådant exempel. Bort med de intellektuella och inför teokrati. Känns inte modernt... Vad har denna utläggning med asylsökande i Sverige att göra? Medmänsklighet i första hand. Folk flyr ifrån krig, tortyr, svält, you name it. Att vara sin medmänniskas broder i dessa (och alla andra lägen) är en hedervärd egenskap. Det andra är rädslan inför det "det andra". På engelska finns begreppet "otherness" som jag tycker är bättre. Människor från andra kulturer är annorlunda än oss. Men man ska inte vara rädd för det och se våldtäktsmän och terrorister bakom varje gathörn. Den dagen vi ger efter för sådan rädsla är vi ute på farligt vatten. Dessutom ter vi oss inte särskilt upplysta då, inte sant? En människa ska bedömas för vad som finns innanför skall- och bröstbenet, inte om han/hon kommer från mellanöstern och ber mot Mekka fem gånger om dagen. För min del får man gärna tillbe en sten i skogen eller tall på stranden. Det är för mig helt ointressant.

Vidare anser jag att flyktingmottagandet kan bli bättre och mer effektivt, och kanske ta tillvara nyanländas kompetens på ett bättre sätt. Men att stänga gränser som våra grannländer gör känns varken humant eller särskilt upplyst.

Sen tycker jag att deras nationalromantik luktar BSS och Odalbonden lång väg... Men det är min personliga åsikt. Visst, vi ska vara stolta över vår kulturella identitet, men den dagen vi sätter oss själva på en pidestal och ser ner på andra människors kulturella identitet är vi ute på mycket hal is. Vi ska ej heller glömma att den svenska kulturidentiteten består till stora delar (men inte alla delar) av franska, engelska och framförallt tyska delar. Vi har under de senaste 600 åren rört oss i en kulturell kontext som sträcker sig långt utanför Sveriges gränser, hämtat influenser, omarbetat och gjort till våra egna. Däribland vårt svenska språk. Att förkasta detta mångkulturella inslag och göra det helsvenskt känns, med förlov sagt, aningens märkligt.

Men, alla har rätt till en åsikt, och det är fullt möjligt att jag gick över gränsen till hån, och då ber jag om ursäkt. Bara för att en människa har fel, så behöver man inte vara ohövlig :-)

Vänliga hälsningar
Per Gjörloff

Anonym sa...

Hej Per!

Om du kollar på bifogade video, så ser du hur trevligt vi kommer att få det om du och de dina får råda. Observera att den brittiska inrikesministern, en bit in i videon, får frågan vad han gör på deras område?

http://www.youtube.com/watch?v=Xn-KsSX_0us

Inslaget kanske ger en och annan tankeställare?

Per Gjörloff sa...

Stensöbo: Det där med källkritik på internet... ska vi ta den diskussionen, tycker du? YT-klippet är en partsinlaga med ett tydligt syfte. Det stod så att säga inte BBC i ena hörnet... Men jag tror inte att vi kommer så långt. Jag kommer fortsätta att tycka att du/Sd svartmålar, du/Sd kommer fortsätta tycka jag är en pajas/idiot/självmål/socialt stigmatiserad m.m. Kan vi inte låta saken bero där?

Anonym sa...

Se http://www.cbn.com/ så ser du att det är en av världens största religiösa nyhetskanaler som är ansvarig för videon. Tror du att de fejkar ihop något så är du illa ute! Det är inte enbart BBC som kan producera kvalitetsprogram i UK.

Jag kan nämna, att jag har inget med Sd att göra utan jag är enbart förfärad över utvecklingen i samhället. Kom nu inte också med påståendet, att jag är lågutbildad. Mina akademiska "meriter" är säkerligen väl så goda som dina.

Per Gjörloff sa...

CBN, Christian Broadcasting Network... postad på YT under epitetet "Islam - the world's most Intolerant religion"... ursäkta om varningsklockorna ringer en aning...

Jag har inte antytt att du skulle vara lågutbildad. Däremot ska man vara ytterst försiktig med att upphöja medier (särskilt medier med en religiös agenda, oavsett trosbekännelse) till allenarådande sanningar.

Om jag vore kristendomens förkämpe skulle jag nog också vara orolig. Andra religioner och livsåskådningar knappar in med för dem alarmerande takt. Kanske dags för en reformerad kyrka för 2000-talet?

LOE sa...

"Vi har dessutom mycket att tacka framförallt de persiska och arabiska kulturen för i vår västerländska vetenskapsfilosofi, framförallt inom fysik, matematik, medicin och astronomi". En rak och oskyldig fråga: Vilka stora landvinningar har gjorts i denna kultur efter Muhammed ?

Per Gjörloff sa...

Loe (efter den norska författaren Erlend Loe?): Tja, finns ju en del exempel här. Den moderna kirurgins fader El Zahrawi (verkade i det muslimska Andalusien, exempelvis. Tänk på det när du ska läggas under skalpellen nästa gång :-)

Abu Zayd Hunayn ibn Ishaq al-Ibadi(808 - 873). Den främste översättaren av grekiska texter. Rågången var den att antika grekiska texter först översattes till syriska, sen arabiska med latinet som god trea.

För att nämna några, en bra lista på arabisk-medicinsk historia hittar du på Karolinska Institutets hemsida: http://www.mic.ki.se/Arab.html

LOE sa...

OK, det var medicin. Slående är ju hur underutvecklade muslimska länder är när det gäller teknik och industri. Jag kan säga att jag är forskare inom teknik, ej Sd-anhängare, ateist och djupt misstrogen mot religioner, speciellt Islam, som jag uppfattar som hämmande för intellektet. Det är dock OK att det finns muslimer, även i Sverige, bara jag slipper ta till mig deras föreställningar eller ge upp någon av mina friheter.

Per Gjörloff sa...

Däremot så ska man inte förakta romarrikets ingenjörskonst, eller grekernas estetik. Vetenskap, liksom kultur (i vilken vetenskapen verkar), har i alla tider hämtat kunskap i en globaliserad värld. Perserna hämtade mycket kunskap från det antika Indien som var mycket framstående inom matematik. Perserna spred det sedan vidare... jag ni fattar poängen. Varje kultur har sedan använt sin vetenskapliga kreativitet för att förädla kunskap. Moderna vetenskapsteoretiker som t. ex. Thomas Kuhn framställer detta ur ett naturvetenskapligt perspektiv i "The Structure of the Scientific Revolution", nobelpristagaren i ekonomi Amartya Sen ur ett filosofiskt perspektiv i boken "Identitet och våld".

Per Gjörloff sa...

Hej Loe,
Ha! Vi är nog inte så olika, du och jag. Jag är också ateist och ser vetenskapen som vägen fram för människan. Men det beror nog också på att jag har samma bakgrund som du och med ett ibland ohälsosamt intresse för vetenskapsteori (har undervisat i detta ämne).

Vad gäller muslimska länders utvecklingsgrad, så tror jag inte du kan beslå religionen med detta. Det har nog mer maktbaserade och sociologiska förklaringsmodeller. Kyrkan har ju inte heller genom historien gjort sig kända för sin enorma tolerans mot vetenskapen (Kopernikus, Galilei och Bruno som exempel). Vetenskap är ett hot mot religionen i kampen som människans sanningsbärare. Så har det varit, och så kommer det att förbli.

Anonym sa...

Vill eller vågar man inte inse hur verkligheten ser ut i dag, kan man naturligtvis som du börja referera till det förgångna.

Som ”gammelmoderat” och icke längre önskvärd i partiet, är det intressant att se hur du som representant för det ”nya arbetarpartiet” resonerar. Jag har fått mina svar och mina farhågor har besannats.

Att något finns inlagt på YT, innebär inte per automatik att det är felaktigt eller dåligt. Även brittiska kungahuset har börjat lägga upp materiel http://www.youtube.com/watch?v=QWHGDP3EPDw. Här kan man t.ex. höra hur brittiska drottningen i sitt jultal 2007 till nationen hyllar kärnfamiljen. Tänk vad förskräckligt, hon hyllar kärnfamiljen!

När en muslim i videon från CBN skriker åt den brittiska inrikesministern vad han gör på deras område i London, fattar du inte innebörden av detta utan anser endast att det är en partsinlaga. Skrämmande!

Du vet tydligen inte, att det som kallas för arabiska siffror och stora delar av matematiken ursprungligen kommer från Indien. Din oreserverade hyllning till den arabiska ”insatsen” inom olika områden, är minst sagt anmärkningsvärd!

Läste i Jyllands Posten att Köpenhamns brandbilar nu har fått skottsäkra rutor för att skydda sig mot stenkastning från muslimska ungdomar. När tänker de ”Nya moderaterna” i Kalmar lägga fram ett sådant förslag? På 90-talet ville Göran Häggfors privatisera räddningstjänsten i Kalmar. Med hänsyn till hans tidigare visade stora intresse för verksamheten och omtanken om dess personal, är det väl bara att följa Köpenhamns exempel innan det är för sent?

Tack för mig!

Per Gjörloff sa...

Stensöbo: Jag ber dig dig läsa ovanstående inlägg en gång till. Där står uttryckligen "Per Gjörloff sa...
Däremot så ska man inte förakta romarrikets ingenjörskonst, eller grekernas estetik. Vetenskap, liksom kultur (i vilken vetenskapen verkar), har i alla tider hämtat kunskap i en globaliserad värld. Perserna hämtade mycket kunskap från det antika Indien som var mycket framstående inom matematik.
"

Var i dessa meningar motsäger jag att Indien var mkt framstående inom matematik..?

Anonym sa...

Herregud! Att så många människor utan vidare insyn i LMA, UtlL, UtlF och annan på området tillämplig lagstiftnings realitetsomvandling, kan ha så många åsikter om hur flyktingmottagandet ska gå till och/eller hur asylprövning ska genomföras. Ja till och med på vilka som ska beviljas tillstånd har ni åsikter om utifrån nationalitet eller religiös åskådning. Är ni medvetna om att det görs individuella prövningar i så gott som alla fall, det vill säga i de fall där högre instans inte avgjort att den allmänna situationen i hemlandet eller regionen inte är sådan att tillstånd ska beviljas på den grunden. Är ni medvetna om att av alla 36000 som sökte asyl i Sverige förra året så beviljades 1% (SIC) c:a, flyktingstatus. Övriga tillstånd efter asylansökan beviljades på den lägre nivån, synnerligen ömmande omständigheter, alternativt allmän situation i hemlandet. I princip 80% av de tillstånd som beviljades gick till personer från centrala Irak. De personer som anlände från KRG-kontrollerat område verkställs generellt tillbaka efter förra årets utslag från MÖD.
Nåja, det som irriterar mig är alla dessa åsikter om utförandet av det uppdrag som givits Migrationsverket av lagstiftaren. Svernskarna tycker att verkets personal är för snäll eller för hård. Oavsett så är det av ondo. Problemet med detta är att gemene man vid 99,9% av tillfällena, inte har en förbannad aning om hur verksamheten ser ut och vilka verksamhetsdelar som ansvarar för vad och varför. Det som alltid framgår av media är att personalen snarare är utklädda djävlar där svansen sticker fram och viftar av glädje varje gång en azerisk barnfamilj får lämna landet eller en egyptisk före detta asylsökande råkar illa ut i hemlandet. Alternativt är personalen velourklädda småhippies som pytsar ut skattepengar till höger och vänster samt kastar ut tillstånd till vilka våldsverkande medlemmar av den jugoslaviska maffian som helst. Fel! Personalen vid Migrationsverket är högst kompetent och oerhört motiverad att följa de direktiv som givits verket av just lagstiftaren, vilken ju är en församling bestående av representanter för alla era åsikter (perverst nog i vissa fall). Om azeriska barnfamiljer får lämna Sverige är det efter era direktiv besluten fattas. Om Egyptiska män avvisas och sedermera råkar illa ut i hemlandet så är det även då efter era direktiv personalen agerat. Om en person inskriven i mottagningssystemet uppbär ersättning enligt LMA och det visar sig att han är en våldsverkare, ja även då är det enligt era direktiv personen fått sina bidragspengar. Det finns inte utrymme för godtycke och egna race inom myndigheten. Det som däremot finns är en vilja att behandla alla lika oavsett nationalitet, religiös, politisk eller kulturell tillhörighet, kön eller sexuell läggning. Alla är lika och får sina ärenden prövade enligt samma lagstiftning, inget annat. Tacksamt är dock att utlänningarna förstår detta och förefaller ha betydligt lättare att begripa systemet än ni som har förutsättningarna (även här perverst nog).

Det ska bli spännande att se vem som ogillar min kommentar mest. Kan det vara du Perre eller kan det vara det andra lägret vars medlemmar jag inte känner.

Och för guds skull, prata nu inte om källkritik eller om några jävla självmål. Det torde framgå tydligt av kommentaren att jag är anställd vid verket. Vidare har jag, liksom Perre, aldrig sett ett självmål göras i Rugby. Det jag däremot har sett är en desperat kick företagen i 22 vilken gått åt fel håll och hamnat mellan stolparna. Pinsamt och komiskt men inget självmål. Dock kan paralleller dras till personer som röstat in ett parti i riksdagen och som sedan förstår att delar av partiets politik inte överensstämmer med ens egna uppfattningar (känns det igen Sjöbo-Olle varhelst du nu befinner dig, uppe eller nere?).

Finner ni mig vara obegriplig tänker jag inte be om ursäkt utan helt enkelt uppmana er att läsa en gång till. Förstår ni inte efter ytterligare den genomläsningen är ni precis så ignoranta som jag fått uppfattningen om.

No offence ya'all!

Och Perre, hur ska vi gå tillväga med vår maskirovka gällande Hans?

Per Gjörloff sa...

Gällande vår maskirovka med den naturaliserade finländaren Hans så åker jag hem till sthlm om två veckor, kan ta det då. Jag tror vidare att de senare spekulationerna i vår korrespondens är onödigt. Gäller bara att spela det kallt och inte göra någon min av att ta upp plånboken...

Kicken låter som något som kanske inträffat på Frescatis gamla rugbyplan eller möjligtvis på Gärdets. Kanske byrådirektör H.K. Bergdahl kan upplysa som sakförhållandena?

Anonym sa...

Ja, det inträffade en kulen vårdag 1995 när en av våra snabbinhoppade (och strax därefter snabbavhoppade)lösforwards drabbades av panik då ett visst rödblått förstaled kom, kanske inte älgandes men ändå relativt kvickt, mot honom. Shit happens to us all och vem drabbas inte av panik vid utsikten att dubbelmackas av det finska landslagets stoltheter.

Per Gjörloff sa...

Nej, när laxen och grabbarna betong från ARG kommer, nåja, laxen har väl aldrig älgat direkt, men småsprungit emot en, så gäller det att inte drabbas av panik... Tror en del på gamle klunghalvshjälten Håkans taktik att sätta sig på huk och suga in bolen i magen och hoppas vid alla gudar (take your pick) att ens egen klunga inte är alltför långt borta...

Anonym sa...

Jag håller hårt på Halles taktik när han klunghalvade, att kasta ut bollen i touch, hålla sig för axeln och säga att det hade gjort för ont att bli tacklad av Laxen och Mange vilka bröt ihop i paroxysmer och garvade så det ekade över hela Djurgården.

Jag är lite besviken, inga mordhot ännu :(

Per Gjörloff sa...

he he, den taktiken hade varit användbar om det icke vore för det faktum att man faktískt inte får kasta ut bollen i touch hursomhelst. Kan förstå laxens och Manges skrattanfall, och att de hördes över hela Djurgården, de har ju lite resonanslåda...

Du kan vidaresända några av mina mordhot om du känner dig bättre av det... :-)

Förresten, såg du har stor-zlatan och Marias lägenhet uppe vid Mosebacke hamnade på förstasidan i någon posh inredningstidning, med stor-zlatan själv på bild i köket?

Per Gjörloff sa...

Jisses, man ska inte skriva när man är nyvaken... herredumilde...

Anonym sa...

Per:
Tack för att du tog dig tid att besvara mitt förra inlägg så pass seriöst. Ditt svar skapar dock många följdfrågor.
Du skriver att vi är på hal is den dagen då vi ser ner på andra människors kulturella identitet.

Detta synsätt är livsfarligt. Du måste lära dig att skilja på sak och person. En persons människovärde och dennes kulturella värderingar/beteenden är helt skilda saker. Vi måste våga sätta ner foten och se att vi kommit ofantligt mycket längre än de kulturer som tillämpar könsstympning, tvångsgifte, hedersmord, stympning av brottslingar, stening etc. ELLER?
World economic forum gör varje år en undersökning om jämställdheten i världen (gendergap). I denna undersökning ligger Sverige i topp medan bottenskapet alltid består av de muslimska länderna plus Indien. Vad tror du de muslimska ländernas totala dominans beror på?? En slump? Ungefär samma statistik visar sig om du kollar demokratiska regimer kontra diktaturer eller grad av mänskliga friheter?
Den vidriga kvinnosynen inom islam har en orsak. Som gammal religionslärare har jag mycket goda kunskaper, och jag rekommenderar dig att läsa Koranen noggrannt innan du svarar. Ditt försvar om att det finns våldsamma människor inom alla religioner (Nordirland, Sri-Lanka etc) kan tyckas rimligt, men faller pladask när det gäller att hitta religiösa motiv. Bibeln uppmuntrar inte sina anhängare till att bruka våld eller att förtrycka kvinnor - Koranen är full av dessa uppmaningar. Lägg på att befolkningarna i muslimska länder anser att religionen spelar en väldigt stor roll för deras identitet och vardagsliv, så tror jag att du kan hitta ett mönster, och varför islam är ett problem gällande tex synen på kvinnors rättigheter eller demokratins fundament, nämligen yttrandefriheten. När en kultur går snett handlar det inte bara om människorna utan på vad dessa människors värderingar grundas.

En kort avslutningfråga: Anser du att det finns ett samband mellan en god integrationspolitik och invandringspolitik som är kvalitativ snarare än kvantitativ?

MVH Gösta

Anonym sa...

Återigen, hur många muslimer, hinduer, buddhister och så vidare träffar ni i Kalmar egentligen? Jag som träffar tusentals varje år kan inte låta bli att förundras över hur ofantligt väl informerade ni förefaller vara avseende dessa maliciösa och terrorhemfallna individer.
Jag lyfter på hatten för er enorma kunskap gällande islam och alla muslimers inställning till västvärlden samt de otrogna hundar som befolkar den. Nästa gång jag träffar min konverterade kompis Robban, en helyllesvensk anställd som ingenjör vid ett mycket stort och svenskt företag men med en muslimsk hustru, så ska jag se upp så han inte spränger mig i luften efter att ha stulit mitt jobb, mina skattepengar och min fru efter att ha mishandlat, förtryckt och kränkt henne. För det är väl så de alla går tillväga?

Riktat till Gösta vill jag bara säga att kvinnan tige i församlingen! Tolka det hur du vill, som ett citat ur biblen på det tema du skrev om eller kanske direkt riktat mot dig som ett avslut på diskussionen. Som sagt, valet är ditt.

Och by the way, jag är en bona fide tempelherre i Ordo Supremis Militaris Templi Hiersolymitani och alltså ingen gudsförnekare eller -tvivlare som är ute efter att göra ner kristendomen, så där har du/ni inget att hämta.

Förresten, alla mordhot tas emot av Perre och skickas sedan vidare till mig om ni nu inte nöjer er med att ta honom av daga utan att involvera mig.

Anonym sa...

Kristofer:
Du menar alltså att du kan bedöma en ideologi på grundval av en av dess anhängare? Du skulle alltså kunnat avgöra nationalsocialismens väsen och värderingar genom att umgås med din frus tyska vännina på 30-talet. Hoppas du skojar när du drar upp din väns fru som tecken på islams inneboende fromhet.
Att sedan visa sig på styva linan genom att ta ett av Bibelns ytterst få citat som kan tolkas på ett direkt kvinnoföraktande vis tyder på stor kunskap i religiösa frågor. Som du säkert också vet var majoriteten i de första kristna församlingarna just kvinnor och Jesus var den förste som faktiskt visade intresse för att seriöst diskutera med kvinnor, vilket på denna tid ansågs vara ett strikt manligt område.
Det viktiga är inte så mycket dåtid som nutid. Hur fungerar religionerna idag, hur utvecklas och frodas idéer och tankar. Läs Koranen och återkom med en reflektion avseende kvinno- och människosyn. Då lär du upptäcka att din väns fru är en god människa inte tack vara islam utan trots islam.

MVh Gösta

Per Gjörloff sa...

Gösta och Kristofer:
Härligt, nu har det blivit debatt! En bona fide Tempelherre (jag går i god för att detta är sant) mot en religionslärare, båda anser att deras tolkning av kristendomen och islam är den sanna. Visst, Kristofer och jag har varit varandras broder i samma förstaled och knäckt samma motståndarklungor, och Kristofer känner jag, vilket jag tyvärr icke kan säga om Gösta, men nu är ni inne på sådana spörsmål i vilket jag icke har något att hämta, ateist som jag är. Däremot Gösta, så kommer ett, förvisso icke-religiöst, svar senare under denna dag. Har en del att säga om pluralistiska kontra singulära identiteter, så watch this space... men tyvärr har tiden icke räckt till ännu.