måndag 10 mars 2008

Hemma igen från Rikskonferensen

Så, då var moderaternas kommundagar i Göteborg avklarade. 1800 moderata politiker och tjänstemän trivdes och debatterade under fredag och lördag. Temat för konferensen var fortsatt förnyelse av partiet, och visst bjöds det på förnyelse, både i inledningstalet av Per Schlingman och som avslutning av Fredrik Reinfeldt. Välfärd och miljö var de stora frågorna, och för en gammelmoderat kan en viss kursändring skönjas. För min egen del, så är denna högst eventuella kursändring bara av godo. Ett framgångsrikt parti måste stå väljarna nära, och ha lösningar på väljarnas problem. Tiden då man försökte omforma väljarna efter partiprogrammet är sedan länge förbi. Ett framgångsrikt parti är ett parti som lyssnar. Ett parti som finns i hela landet, och kan ge svar på alla landsändars problem. Ett parti som vågar röra sig utanför Stor-Stockholm. Som relief kan man se att Fredrik besöker Nybro, medan Sahlin väljer att ta den lååånga vägen från Riksdagshuset till Tensta. En färd på ca 25min med blå t-bana...inkl. promenaden till T-centralen...

Mitt starkaste minne är seminariet om miljöteknik tillsammans med statsministern, Robert Silverman (USAs viceambassadör i Sverige) samt Volvos vice VD. Fantastiskt att vi har så många begåvade entreprenörer inom miljöområdet, och kan Silverman hjälpa till att knyta amerikanskt riskkapital till dessa, så är vi världsledande på området inom kort. Dock gjorde jag mig inte vän med Fredrik genom min ödmjuka (jag sa faktiskt "humble suggestion") kritik mot att de svenska universiteten gjort sig av med TA-personal i en alarmerande takt. För att vi ska kunna vara världsledande inom miljöteknik, så måste vi fostra världsledande forskare på våra svenska universitet. När vi har disputerade forskare, docenter och professorer som ägnar en allt större tid åt att fylla i formulär för att söka forskningsmedel har något gått allvarligt snett.

Seminariet om den fria kommunala skolan var också intressant. En stark konsensus kunde anas i församlingen angående den kommunala klåfingrigheten. Ge tusan i att detaljstyra skolan, landets kommuner! En vanlig chef är fri att fatta egna beslut angående verksamheten. Det är inte en rektor, trots sitt ansvarfulla uppdrag, så är dennes makt av ringa karaktär. Men för att landets rektorer ska kunna vara fria krävs kompetens hos sagda yrkeskår. Min mening är att en rektor ska vara en behörig lärare i botten, som kompletterats med en rektorsutbildning. För att kunna styra skolan måste man ha rik kunskap om den verksamhet man är satt att leda. Förr i världen var detta självklart, men en snabbkoll i landet (via Rektorsförbundet) visar att många rektortjänster befolkas av vanliga fritidspedagoger, om ens det...

Så till le grande finale... Anders Borg blev utsedd till årets hedersjänta av Moderatkvinnorna. Hur motiveringen löd kommer jag inte ihåg, men det var säkert välförtjänt, inte minst med tanke på hästsvansen... Så till den som önskade min kommentar till utnämningen (se kommentarerna till det förra inlägget ang. Rikskonferensen), så blir min kommentar denna att utnämningen i sig är bra. Borgs finanspolitik gynnar kvinnor i välfärden, och kommer i än högre utsträckning göra det i framtiden.

Hm, något mer..? Frankrike vann en mycket underhållande landskamp mot Italien igår och bäddar för en explosiv tillställning mot Wales på lördag. Marc Lievremont har plockar fram det gamla gardet, men frågan är om han kommer välja den unge Trinh-Duc före David Skrela... Att det franska inkastet behöver hjälp råder det ingen tvekan om, så därför förstår jag att Marc plockat in trotjänare som Dusatoir och Servat. Julien Bonnaire är inget dumt val i sammanhanget. Men återigen, och nu kommer jag få skit från min vän Kristofer, men jag tycker att Frankrike är i behov av basken Imanol Harinordoquy... visst, man kan ha synpunkter på hans brist på snabbhet, men ingen är säkrare i luftrummet än Biarritz tredjeledare. På lördag avgörs det... Hjärtat bankar för Les Bleus, men hjärnan säger en grand slam för Wales.

Inga kommentarer: