tisdag 11 mars 2008

Ingår öronproppar om man spelar i det röda laget?

Vafalls!
Man kan ju undra när man lyssnar på Vänsterpartiets starke man i Kalmar... Han vägrar konsekvent att lyssna på argument för konkurrensutsättning, utan faller tillbaka på gamla klyschor som att alliansen är ute efter kommunens personal, att konkurrenspolicies skulle vara ett underkännande av kommunens verksamhet, etc etc etc. Tröttnar han aldrig på ljudet av sin egen röst, för några nya argument är det inte tal om. När Moderaterna talar om valfrihet för medborgaren, om kundvalsmodeller och auktorisation av alternativa utförare faller han tillbaka på gammal klasskampsretorik som "detta är högerpolitik". Wake up and smell the coffee! Vi ÄR ett högerparti, vi har till och med hetat "Högerpartiet". Men, man kanske skulle börja spela i det röda laget... verkar enkelt. I med öronpropparna bara och hylla Sovjet, som en viss nuvarande ledare för Ung Vänster gjorde nyligen :-)

Bertil Dahl (v) anser att gamla strukturer är till för att bevaras. Men vänta nu... är inte det konservativt tänkande... Ha! Bertil Dahl har blivit högerpartist :-) Så det gamla uttrycket är fortfarande sant: När fan blir gammal blir han moderat! Herredumilde!

Åter till ämnet. Jag önskar till Fullmäktige att vänstern i Kalmar för en gångs skulle kan möta en argumentation på saklig grund istället för att slunga anklagelser och påhopp mot Moderaterna. Om ni inte gillar kundvalsmodeller, berätta varför ni inte gillar detta och kom med en argumentation värd namnet. Det såg jag inte i måndags. Tyvärr för kvaliteten på debatten och till sist för medborgarna i Kalmar som inte får det av demokratin de har rätt att förvänta sig. Så visst är det enkelt att spela i det röda laget, men knappast till gagn för kommuninvånaren. Ungefär som kommunens stundande lån till Kalmar FF för Arenabygget... enkelt att spela boll i de röda bröderna, dock inte fullt lika bra för kommuninvånarna som får stå för notan för att Lasse och Co ska springa efter en ful rund boll...

Så ja, Henrik Rydström, om du läser det här:
1. Jag är Stockholmare och har stockholmsk dialekt. Konspiration... he he...
2. Jag gillar inte din arena. Om du får nån att pröjsa för den, fine, annars vill jag inte ha med saken att göra
3. Mitt hjärta är grönt och vitt in i märgen. Det är inte därför jag är emot arenan. Jag tycker bara inte att vuxnas springande efter en boll är Kalmar kommuns ekonomiska skyldighet att fixa.

P.S. Mitt tyckande om arenan är nödvändigtvis inte Moderaternas slutgiltiga ställsningstagande. Bara mitt eget. D.S.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Vafalls"?! Erkänn att du har inspirerats av Kd här.

Det skulle vara intressant att se dig ta upp Per Schlingmann och den moderata feminismen, det är sådant som vi talar i tungor om på våra väckelsemöten på onsdagarna nämligen.

Och hur var det nu, är du feminist, Per?

Med vänliga hälsningar
Kristi Brud

Per Gjörloff sa...

Om Anders Borg kan vara feminist så kan väl jag också bekänna den färgen. Dock ser jag jämlikhet som det yttersta målet, och jämställdhet är ett mål på den vägen.