torsdag 6 mars 2008

Moderat miljöpolitik för Kalmar

Har börjat borra i miljöpolitik. Ni som känner mig blir nog förvånade över detta, med tanke på vem min far är, men ämnet fascinerar. Kommer att återkomma i ämnet, men hur mycket utsläppsrätter har egentligen köpts när Johan Persson et. al. varit i Kina..? Eller ännu värre: Ronny Nilsson på kommunala uppdrag... herredumilde. Man skulle ju kunna finansiera ett mindre krig på den summan...

Några reflektioner:

* Havsmiljön är av största vikt för Kalmar kommun, men frågan ägs högre upp. Lobbying således.
* Satsning på biogas och/eller andra biobränslen.

...och nu ska jag göra mig ovän med min far...

* Kärnkraften bör behållas och utvecklas.

Hans övriga förslag innefattade bland annat stoppandet av byggen i sjönära lägen. Dock inte av ideologiska skäl utan för förväntade stigningar i havsnivån. Kan respektera det, även om min plan om en villa på Svartö går om intet, för att inte tala om att min bostad på Ängö kommer att ligga under vatten... Kanske ska satsa på Nybro om man vill ha sjönära... Man ska tydligen inte satsa på förtätning av Kalmar stad heller utan hellre tätortsutveckling. Hmm, jag vet inte det, jag... men när han talar så borde man lyssna, han har ju faktiskt varit sakkunnig i den svenska miljölagstiftningen...

Inga kommentarer: